شکاف کام و لب یا همان لب شکری یکی از شایع ترین ناهنجاری های مادرزادی است که به دلیل بسته نشدن لب جنین در دوران بارداری رخ می دهد.

میزان شیوع این ناهنجاری حدود ۱ تا ۲ مورد در هر ۱۰۰۰ زایمان است که امروزه با جراحی در روزهای ابتدایی تولد نوزاد قابل درمان است.

این عارضه شایع زمانی رخ می دهد که اجزای صورت جنین در حال رشد به صورت کامل بسته نشود و معمولا به دلیل اختلالات ژنتیکی رخ می دهد.

مشکلات مرتبط با گفتار و تغذیه کودک در کنار مشکلاتی که از لحاظ ظاهری برای کودک مبتلا به شکاف کام و لب رخ می دهند از مهم ترین عوارض این ناهنجاری هستند.

بافت‌ های لب اغلب در ماه‌ های دوم و سوم بارداری به هم جوش می‌خورند اما در جنین هایی که دچار این ناهنجاری هستند این بافت ها یا به هم جوش نمی خورند یا بطور ناقص جوش می خورند.

مشکلات تنفسی ، افزایش خطر عفونت گوش و ناشنوایی و اختلال در رشد مناسب دندان ها و فک از دیگر عوارض شایع این ناهنجاری هستند.

اگرچه علت اصلی این ناهنجاری وجود نوعی نقص ژنتیکی وابسته به کروموزوم X است اما برخی عوامل زمینه ای نیز ریسک بروز آن را افزایش می دهند که مهم ترین آن ها عبارتند از :

  • تماس مادر در دوران بارداری با مواد سمی
  • سن بالای پدر و مادر در زمان انعقاد نطفه
  • استرس بیش از حد مادر در دوران بارداری
  • کمبود فولیک اسید در مادران باردار
  • مصرف الکل و کوکائین در بارداری
  • کمبود ویتامین ها بخصوص ویتامین A در دوران بارداری
  • مصرف بعضی از داروهای خاص در دوران بارداری
  • مصرف سیگار و الکل

درمان شکاف کام و لب

جراحی و پس از آن گفتاردرمانی از مهم ترین و در عین حال ضروری ترین راهکارهای درمان و کمک به کاهش مشکلات مبتلایان به این عارضه هستند.

اختلال تکلم یکی از مشکلات شایع در این کودکان است که با گفتاردرمانی قابل بهبود است.

اغلب کودکان مبتلا به این ناهنجاری در زمینه تغذیه با شیر نیز دچار مشکل هستند که گفتاردرمانی در این زمینه نیز می تواند به آن ها کمک کند.

مداخله زود هنگام توانبخشی و انجام گفتاردرمانی نقش بسیار مهمی در بهبود وضعیت گفتار و تغذیه در این کودکان دارد که با مراجعه به مرکز توانبخشی لبخند در شرق تهران می توانید از آن بهره مند شوید.

مشکلات مرتبط با فک و دندان ها نیز در این کودکان شایع است که با کمک دندانپزشک قابل رفع است.

 

کلمات مرتبط :

گفتاردرمانی لب شکری – گفتاردرمانی در پیروزی – گفتاردرمانی در نیروهوایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
مشاوره در واتس آپ