کاردرمانی یکپارچگی حسی نوعی روش درمانی است که برای ارزیابی و درمان افرادی که دچار اختلال در پردازش حسی هستند به کار برده می شود.

این روش درمانی در کودکان مبتلا به اوتیسم با اختلالات حسی و حرکتی به منظور تمرکز بر استفاده از انواع حواس بسیار مفید است.

یکپارچگی حسی عبارت از یک فرایند عصبی در ارتباط با سازماندهی اطلاعاتی است که افراد از حس های اصلی و درونی بدست می آورند.

اختلال یکپارچگی حسی عبارت است از ناتوانی در پردازش اطلاعات خاصی که از طریق حس ها توسط فرد دریافت می شود.

این اختلال به تنهایی یا همراه با برخی تشخیص ‌های عصبی و روان ‌پزشکی می‌تواند، رخ دهد و در نتیجه عدم سازماندهی عصبی رخ می‌دهد و بر پردازش سیستم عصبی به شکل‌ های مختلفی اثر می‌گذارد ، بطوری که مغز پیام‌ ها را نمی ‌گیرد یا ناقص دریافت می‌کند یا اطلاعات دریافت شده با سایر اطلاعات حسی یکپارچه نیستند.

فردی که به اختلالات یکپارچگی حسی مبتلا است ، در بروز واکنش مطلوب و خودکار به اطلاعات حسی خاصی به منظور برنامه ریزی و سازماندهی رفتار مناسب ناتوان است.

حتی کوچکترین تغییرات در عملکردهای پردازشی مغز افراد میتواند بر نحوه مدیریت و اداره مهارت های زندگی روزمره ، پیشرفت های تحصیلی – آموزشی و تعاملات اجتماعی او تاثیر مستقیم بگذارد به همین جهت اختلالات بکپارچگی حسی و درمان آن ها از اهمیت زیادی برخوردارند.

علائم افرادی که دچار اختلال یکپارچگی حسی هستند عبارتند از :
  • پاسخ منفی به صداهای بلند 
  • ناتوانی در راه رفتن و حفظ تعادل در محیط های شلوغ و پر سر و صدا
  • اجتناب از قرار گرفتن در معرض محیط های پرنور
  • اجتناب از برقراری تماس چشمی با اطرافیان
  • بی قراری
  • پایین بودن سطح تحمل
  • اجتناب از بالا رفتن و پریدن 

کاردرمانی یکپارچگی حسی

در این روش درمانی کاردرمانگر با ایجاد تحريكات حسی و تنظیم فعاليت های فيزيكی برای فرد بیمار به وی کمک می کند تا مغز خود را با تحريكات محيطی تطبيق داده و رفتارهای مناسب تری از خود نشان دهد.

مشکلات تعدیل حسی ، مشكلات تمييز و درک حسی ، مشكلات تعادلی – عمقی و مشكلات برنامه ريزی حركتی از جمله مشکلاتی هستند که با برنامه کاردرمانی یکپارچگی حسی قابل درمان هستند.

 

کلمات مرتبط :

اختلال یکپارچگی حسی – درمان اوتیسم – علائم اوتیسم – کاردرمانی اوتیسم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
مشاوره در واتس آپ